broccoli

Noget af det mest sunde du kan sætte på bordet er grønsagen Broccoli (På Latin kaldet Brassico Oleracea). Normalt vokser Broccoli vildt i Middelhavsområdet. Den kommer fra kornblomstfamilien sammen med grønkål, blomkål og rosenkål.

Så du har alt mulig grund til at sætte Broccoli på dit middagsbord.
Her er 5 gode grunde til at spise Broccoli

1. Godt for Blodsukkeret
Grøntsagen har især en god effekt for blodsukkeret, pga af mængden af krom. Ifølge bogen Mad er din medicin af Jean Carper viser en analyse af 2 1/2 deciliter Broccoli, at det indeholder 22 mikrogram Krom, eller ti gange mere end noget andet fødemiddel.

2. Fiber
En snack med broccoli midt på eftermiddagen indeholder kun 30 kalorier og vil give dig følelsen af mæthed og velvære resten af eftermiddagen.

3. Vitaminrig kost
Ifølge the worlds healtiest foods er Broccoli en glimrende kilde til vitamin K, vitamin K, C-vitamin og Krom. Grøntsagen er samtidig en god kilde til Kostfibre, Vitamin B6, Vitamin E, Vitamin B1, Magnesium, Omega 3 fedtsyrer, Protein, Zink, Jern og Selen.

4. Nedsat risiko for at udvikle prostata kræft og brystkræft
Ifølge News Medical Life Science som har deres oplysninger fra Oregon University, er der grund til at tro, at mænd der spiser Broccoli dagligt, har en nedsat risiko for at udvikle prostata kræft. Samtidig skulle kvinder have en nedsat risiko for at udvikle brystkræft.

5. Nedsat risiko for at udvikle livmoderhalskræft
Ifølge Mad er din Medicin af Jean Carter, lavede Charles Butterworth Jr, University of Alabama i Birmingham en undersøgelse af 464 kvinder. Denne undersøgelsen viste, at de, der havde lave folinsyreværdier, havde 5 gange større risiko end dem med høje værdier for at udvikle de celleforandringer, der kan føre til livmoderhalskræft. Det kan forebygge at spise en folinsyrerig kost, viste hans undersøgelse. Med en par buketter Broccoli om dagen, får man cirka halvdelen af den anbefalede mængde folinsyre, som er 400 mikrogram om dagen. Når kræften først er tilstede hjælper det ikke noget, at begynde at spise grøntsagen.

Ifølge Super foods Rx synes Broccoli og Kål at kunne spille en forebyggende rolle i forebyggelsen af kræft. Utallige undersøgelser har siden bekræftet disse resultater. National Research Council for kost, ernæring og cancer 1982, fandt ”at der er tilstrækkelig epidemiologisk dokumentation for, at forbrugere af kornblomstrede grøntsager er forbundet med en reduktion af kræft”.

Forsøg med Broccoli

Ifølge Superfood Rx foretog Institut for Hormone Research i New York et forsøg, hvor 60 kvinder blev opdelt i 3 grupper. Den ene gruppe spiste en kost bestående af et højt Broccoli indtag, den anden en fiberrig kost og den tredje fik almindelig kost. Den første gruppe af kvinder, som fik kosten med Broccoli viste et signifikant højere niveau af den cancer forebyggende form for østrogen. De øvrige to grupper viste ingen stigning i dette stof.

Til andre sider
Alt muligt andet
Kogebøger
Krydderier
Madblogs
Madopskrifter
Rejser