Magnesium for knogler, muskler og tænder | Magnesium et vigtigt mineral i kroppen

Magnesium for knogler, muskler og tænder
Magnesium for knogler, muskler og tænder

Magnesium er et af de mest almindelige mineraler i kroppen. Faktisk det fjerde mest almindelige. Kroppen indeholder omkring 25 – 40 g magnesium. Mineralet er mest koncentreret i knogler og tænder. Dog er det også fordelt i muskler og andet væv i kroppen.

Hvis kroppen mangler det vigtige mineral kan det være en medvirkende årsag til søvnmangel.Det kan også give udslag i appetitløshed, muskelforstyrrelser, rysteture, svimmelhed og psykiske problemer samt forhøjet blodtryk.

Magnesium er vigtigt for:

a) Immunforsvaret
b) Hjertefunktionen
c) Nervesystemets funktion
d) Stofskiftet
e) Indgår i behandlingen af mavesår

Det daglige behov for magnesium ligger på ca. 3oo mg. Lidt mindre for kvinder og lidt mere for mænd. Overdosering af mineralet er yderst sjælden. Dog kan en nedsat nyrefunktion udløse
forgiftningssymptomer.

En god måde at fremme mineralet på i kroppen er at spise calcium. Det ideelle forhold mellem magnesium og calcium er 1 til 2.

Alkohol, salt, kaffe og te gør betingelserne for at kroppen kan indtage magnesium sværere. Det samme gør vanddrivende medicin og p-piller.

Magnesium for knogler, muskler og tænder

Du har især brug for mineralet ved:
Stor fysisk aktivitet
PMS symptomer
Epilepsi
Kredsløbssygdomme
Kolesterolproblemer
Hjerterytmeforstyrrelser
Knogleskørhed mv.

Der findes magnesium i fødevarer som:

Gulerødder, mandler, fisk, kød, spinat, sojabønner, hvedeklid, rødbeder eller du kan spise det i pilleform som det ses på billedet.

Til andre sider
Alt muligt andet
Kogebøger
Bær
Frugt
Krydderier
Madblogs
Madopskrifter
Rejser





Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*