Torskerogn fyldt med D vitamin

Torskerogn fyldt med D vitamin
Torskerogn fyldt med D vitamin

Står du og mangler inspiration til din madpakke – så kan torskerogn være et udemærket valg (selvom det nogle gange kan være en lidt kedelig spise). Selvom man kan købe frisk torskerogn hos fiskehandleren, så er torskerogn på dåse også en kendt variant. Torskerogn er dåse er ikke nødvendigvis ren torskerogn. Rognen er tilsat vand, salt, mel, tomatpure og andre krydderier.

Politiken har i deres artikel Der mangler torsk i torskerogn  konstanteret at det ikke er alle dåser som reelt indeholder torskerogn. Mange af dåserne er blandingsdåser af rogn fra japansk ising fra Stillehavet, sej fra Atlanterhavet og hoki fanger nær New Zealandsk kyst. Artiklen beskrives således:

»Der er rigtig mange, der bliver overraskede, når jeg fortæller dem, at det ikke altid er rogn fra torsk, der er i dåserne. Men der står jo bare ‘rogn’ udenpå, så der er ikke noget at komme efter. Hvis du vil have rigtig torskerogn, skal du gå efter de dåser, hvor der står ‘torskerogn’ på,« påpeger Christian Sievertsen til 24timer.

»Som regel kan du også se det på prisen – ‘torskerogn’ er dyrere end dem, der bare hedder ‘rogn’.«

Har man dog fat i en god torskerogn kan det siges at: Torskerogn er sundt, fedtfattigt og indeholder umættede fedtsyrer plus de sunde Omega 3 fedtsyrer, er rig på jod og har et højt indhold af D, E og B12 vitamin. En halv dåse torskerog dækker ca 20 – 30 procent af dit dagsforbrug af omega 3 fedtsyrer. Torskerogn er især rundt fordi den er så rig på D – vitamin. D-Vitamin er et vitamin som generelt er godt for immunforsvaret, humøret og det generelle overskud. Men lige så vigtigt er det at D vitamin er en forudsætning for at du kan bygge calcium inde i knoglerne.

Magnesium er et af de mest almindelige mineraler i kroppen. Faktisk det fjerde mest almindelige. Kroppen indeholder omkring 25 – 40 g magnesium. Magnesiumet er mest koncentreret i knogler og tænder. Dog er der også magnesium fordelt i muskler og andet væv i kroppen.

Hvis kroppen mangler magnesium kan det være en medvirkende årsag til søvnmangel.Det kan også give udslag i appetitløshed, muskelforstyrrelser, rysteture, svimmelhed og psykiske problemer samt forhøjet blodtryk.

Magnesium er vigtigt for:

a) Immunforsvaret
b) Hjertefunktionen
c) Nervesystemets funktion
d) Stofskiftet
e) Indgår i behandlingen af mavesår

Det daglige behov for magnesium ligger på ca. 3oo mg. Lidt mindre for kvinder og lidt mere for mænd. Overdosering af magnesium er yderst sjælden. Dog kan en nedsat nyrefunktion udløse
forgiftningssymptomer.

En god måde at fremme magnesium på i kroppen er at spise calcium. Det ideelle forhold mellem magnesium og calcium er 1 til 2.

Alkohol, salt, kaffe og te gør betingelserne for at kroppen kan indtage magnesium sværere. Det samme gør vanddrivende medicin og p-piller.

Du har især brug for magnesium ved:
Stor fysisk aktivitet
PMS symptomer
Epilepsi
Kredsløbssygdomme
Kolesterolproblemer
Hjerterytmeforstyrrelser
Knogleskørhed mv.

Der findes magnesium i fødevarer som:

Gulerødder, mandler, fisk, kød, spinat, sojabønner, hvedeklid, rødbeder mv.

Til andre sider
Alt muligt andet
Kogebøger
Bær
Frugt
Krydderier
Madblogs
Madopskrifter
Rejser





Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*