Æg som proteinkilde

Æg som proteinkilde
Æg som proteinkilde

Æg som proteinkilde

Kan du godt lide at spise æg - så er der god grund til at fortsætte med det. Friske æg giver dig en lang række af vitaminer og mineraler. Sådan som høns lever idag, kan det dog være svært at finde æg af god kvalitet. Nogle høns får i deres mad tilsat stoffer, som gør æggeblommen mere gul. Andre får medicin så de kan overleve selvom de er syge.

Alt dette gør at det bedste vil være økologisk – hvor hønsene har levet et frit liv. En svensk undersøgelse undersøgelse viser desuden at økologiske æg har et større indhold af næringsstoffer – f.eks er indholdet af B 12 vitaminer større.

Hvor mange æg om ugen?

Det er ofte diskuteret hvor mange æg du kan spise om ugen. Ifølge bogen Mad er din Medicin af Per Westergaard Hansen kan du spise mellem 4 – 10 år om ugen. Andre undersøgelser peger på et mindre indtag og der er undersøgelser som peger på et ubegrænset indtag.

Salmonella og æg

Du skal også være opmærksom på salmonella faren ved at spise æg. I Danmark er der hvert år mennesker som dør af salmonella forgiftning. Vil du være 100 % sikker på ikke at få salmonella forgiftning bør du koge dine æg eller spise pastauriseret æg.

Æg er desuden meget mættende da fedtindholdet er højt. En god kombination er at spise æg sammen med magert kød eller grøntsager.

ÆG

Æg en vigtig proteinkilde

Æg er en rigtig god proteinkilde – dette fordi der i æg er aminosyrer, som er med til at opbygge kroppen. Æggehviden indeholder protein, men hverken fedt eller kulhydrater. Æggeblommen indeholder både proteiner og vitaminer samt en mængde fedt. For nogle mennesker har æg den egenskab at æggeblommer øger kolesteroltallet, så ligger du i risikogruppen for at få for højt kolesteroltal bør du reducere antallet af spiste æg dagligt. Dyrker du meget sport, øges det gode HDL kolesterol, og det lede LDL kolesterol sænkes. Så hvis du træner meget er det en god ide at spise æg.

Muskler, knogler og æg

Æg indeholder også mange D vitaminer – noget mange mennesker får for lidt af. D vitaminet er i æggeblommen og spiser du bare et æg om dagen får du dækket 10 – 12 % af dit dags behov af D vitaminer. Mangel på D vitaminer kan give depressioner, knogleskørhed, nedsat muskelstyrke, lavt immunforsvar mv.

Æg og Jern

Æggeblommen er samtidig rig på mineralet jern. Jern er med til at danne røde blodlegemer. Disse blodlegemer transporterer ilten rundt i kroppen. Dette er især et vigtigt behov hvis du dyrker sport.

Æg og E-vitamin

Æg indeholder også store mængder af E-vitamin som er med til at hjælpe kroppen med at restituere.





Til andre sider

Forside
Bær
Frugt
Grøntsager
Krydderier
Kogebøger
Madopskrifter
Madblogs
Seværdigheder
Rejser
Alt muligt andet

Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*