Gulerødder og Betacaroten





Guleroden er en skærmplante. Guleroden har et stort indhold af Beta – caroten. I modsætning til mange andre frugter har gulerødder en højere næringsværdi når de er kogte.

Det er vigtigt at skrælle sin gulerod – fordi forskellige giftstoffer og kemikalier kan være brugt til at beskytte guleroden imod angreb.

Gulerødder har mange forskellige gode egenskaber. Her er nogle af dem:

A. Guleroden er godt imod natteblindhed
Guleroden er godt imod natteblindhed og aldersbetinget nedsat syn. Dette pga gulerodens indhold af beta – caroten.

B. Gode for huden
Gulerødder kan hjælpe med at bevare hudens spændighed og dermed være med til at formindske antallet af rynker i huden. Dette skyldes det høje indhold af beta – caroten.

C. Gulerødder kan forebygge kræft
Beta caroten og dermed guleroden kan hjælpe med at nedsætte risikoen for forskellige kræftformer som kræft i tyktarmen, blæren, brystkræft, strube, prostata og kræft i spiserøret.

D. Gode imod børneorm
Lider dit barn af børneorm – så kan 2 – 3 dage med masser af gulerødder og gulerodssaft bruges som en god kur imod børneorm.

E. Indeholder få kalorier
Der er meget få kalorier i gulerødder. 100 gram gulerødder indeholder kun ca. 50 kalorier.

F. Gode for lungerne
Gulerødder er som skrevet før gode for huden og har en gavnlig effekt for dine lunger.

G.  Indeholder mange A vitaminer
Beta caroten omdannes i kroppen til A vitamin. En enkelt gulerod om dagen er nok til at dække dit daglige behov for for A vitamin.

H. Høj glycæmisk værdi
Guleroden har en høj glycæmisk værdi. Dvs at dit blodsukker stiger hurtigt når du spiser gulerødder.

Der er altså mange gode grunde til at spise gulerødder. En enkelt om dagen kan gøre underværker for dit helbred og det er jo et ekstra plus at guleroden også er godt for huden.

Til andre sider
Alt muligt andet
Kogebøger
Bær
Frugt
Grøntsager
Kogebøger
Krydderier
Madblogs
Madopskrifter
Rejser





Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*