Kanel – godt for kroppen

Kanel
Kanel




Der findes to former for kanel – nemlig Kassiakanel og den ægte kanel også kaldet Ceylon kanel. Forskellen er at Kassiakanel indeholder et højt andel af kumarin. Den ægte kanel fremstilles af træet Cinnamomum, der vokser i Sri Lanka. Kassiakanel som kort fortalt er den uægte form for kanel kommer primært fra barken fra Kassiatræet. Den sidste form for kanel er desværre den form der sælges mest af i Danmark.

Kassiakanel har som skrevet et højt niveau af stoffet kumarin. Kumarin kan i høje doser skade leveren. Dog er det under 4 % af befolkningen som reelt er i risikozonen for at skade leveren, da de bærer en særlig genvariant der gør at kumarin omsættes dårligt i leveren.

Så vil du være helt sikker på at få den ægte kanel så køb Sri Lanka kanel eller Ceylon kanel og gerne i økologisk form.

Den ægte kanel har den gode effekt at den kan virke blodfortyndende, medvirker til at du får et normalt kolesterolniveau og er samtidig godt for fordøjelsen.

Den naturlige kanel indeholder samtidig en positiv effekt på virus og bakterie i kroppen. Den virkning antioxidanterne har på kroppen kan være med til at nedsætte en forkølelse og evt. hoste.

Kanel (vel og mærke den ægte varer) kan også modvirke en madforgiftning.

Kanelolie har samtidig vist sig at have svampedræbende, bakteriedræbende og larvedræbende effekt.

Alt i alt er den ægte kanel godt for din krop – den holder blodsukkeret i balance.

En af de retter hvor der bruges mest kanel er selvfølgelig risengrød, så købe kanel i den ægte form og få lidt sundhed ind på den måde. Eller du kan bage nogle lækre kanelsnegle. Du finder opskriften på Risengrød her på min side. Risengrød er jo let at lave.

Til andre sider
Alt muligt andet
Kogebøger
Bær
Frugt
Grøntsager
Kogebøger
Krydderier
Madblogs
Madopskrifter
Rejser





Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*