Rugbrød – det sunde valg

Rugbrød - det sunde valg
Rugbrød - det sunde valg




Rugbrød – Det sunde valg!

Mange mennesker spiser rugbrød til frokost  – og heldigvis for det.

Men ikke alt rugbrød er lige sundt.

Ifølge dr.dk/lev nu er det vigtigt at gå efter rugbrød der indeholder meget rug. Det er nemlig rug der er det sundeste i rugbrød. Rug skulle efter sigende have en særlig gunstig virkning på blodsukkerbalancen og insulinfølsomheden. Samtidig skulle rugbrød også have en god effekt når det gælder beskyttelse mod visse kræftformer som brystkræft, prostata kræft mv.

Ved at spise rugbrød med et højt indhold af rug – får du en større mæthedsfølelse. På den måde bliver det lettere at holde en sund vægt. Det betyder samtidig at din føde er langsommere om at komme igennem tarmen – hvilket giver et mere stabilt blodsukker. Derved har du en lavere risiko for at udvikle diabetes 2.

Det er dog som skrevet tidligere ikke alt rugbrød der er lige sundt. Nogle rugbrød indeholder ifølge Ekstra Bladet alt for meget salt og for lidt af de gode fibre. Ekstra Bladet har lavet en artikel om hvilke rugbrød der er gode at spise og hvad de reelt indeholder. Det er en artikel jeg synes er værd at læse.

En artikel i I Form giver også et et bud på hvilke typer rugbrød du skal vælge og hvorfor. Artikel fortæller med alt tydelighed at du skal vælge rugbrød med så meget rug som muligt, så lidt salt som det kan lade sig gøre. Gerne et brød med kostfibre. En god ide kan være at gå efter et tungt brød, da det er kostfibrene som vejer. Stol ikke på at et mørkt brød nødvendigvis er det sundeste, det kan være farvestoffer der gør det mørkt. Sirup kan også give en mørk farve, men gør ikke nødvendigvis brødet sundere. Men læs artiklen og bliv klogere.

Til andre sider
Alt muligt andet
Kogebøger
Bær
Frugt
Grøntsager
Kogebøger
Krydderier
Madblogs
Madopskrifter
Rejser





Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*