Valnødder og sundhed

Valnødder og sundhed
Valnødder og sundhed





En valnød er ikke en ægte nød, men en stenfrugt. Den vokser vildt på blandende løvskove på kalkrig bund i Altai og Kaukasusbjergene, i Lille og Balkanhalvøen.

Valnødder er rige på antixiodanter og umættede fedtsyrer.

Der er mange grunde til at spise valnødder og her er nogle af dem:

a) Hjælper mod overvægt
Der findes i valnødder et stof som ved omdannelse i kroppen giver en hurtig mæthedsfølelse, og som derved kan hjælpe mod overvægt.

b) Hjælper imod brystkræft
I 2012 foretog Marshall Universitetet en undersøgelse på mus. Undersøgelsen viste at et højt indtag af Valnødder formindskede risikoen for brystkræft og forskellige tumorer. Forsøget forløb ved at mus og deres mødre før musene blev født – kom på en valnødde diæt. Efterfølgende viste genetiske analyser at valnødde diæten ændrede aktiviteten i flere gener, som er relevante for brystkræft både hos mus og mennesker.

c) Godt for stofskiftet
Lider du af for lavt stofskifte, så er de grønne valnødder gode. Du kan lave en valnødde te som er godt for stofskiftet ved at koge de grønne valnødder i 15 – 20 minutter, si det og efterfølgende drikke det som te.

d) Sænke kolesteroltallet
Har du et dagligt indtag af valnødder kan det være medvirkende til at sænke kolesterolmængden i blodet. Desuden kan valnødder også være med til at styrke blodkarrene og fremme den gode kolesterol.

e) Bedre udnyttelse af insulin
Valnødder kan være med til at give en bedre udnyttelse af insulin hvilket er vigtigt ved alderdoms sukkersyge.

f) Knogleskørhed
Fordi valnødder indeholder en høj procentdel af de sunde fedtsyrer er valnødder medvirkende til at sikre stærkere knogler.

g) Gode ved forstoppelse
Valnødder har et højt indhold af uopløseloge fibre – som er medvirkende til at sikre en god fordøjelse.

Til andre sider
Alt muligt andet
Kogebøger
Bær
Frugt
Grøntsager
Kogebøger
Krydderier
Madblogs
Madopskrifter
Rejser





Be the first to comment

Leave a Reply

Din email adresse vil ikke blive vist offentligt.


*